F1 keert mogelijk terug naar brullende V8’s! Hier de reden dat de FIA van Hybride af wil

© Proshots

De Formule 1 lijkt af te stevenen op een verrassende wending: een mogelijke terugkeer naar de geliefde, brullende V8-motor. Niet in oude vorm, maar in een modern jasje met duurzame brandstof en eenvoudiger techniek. Direct na de Grand Prix van Italië vindt daarover een cruciaal overleg plaats tussen motorfabrikanten en de FIA.

Een mogelijke breuk met het huidige hybride tijdperk komt daarmee ineens serieus op tafel te liggen.

Complex, zwaar en vooral… duur

De huidige hybride aandrijflijnen, en vooral de beruchte MGU-H – het onderdeel dat energie uit uitlaatgassen omzet – staan al jaren ter discussie. De techniek is extreem complex, peperduur om te ontwikkelen en bovendien zwaar. Vanaf 2026 zou het hybride aandeel in het motorvermogen zelfs stijgen naar 50 procent. Maar dat idee begint steeds meer aan kracht te verliezen.

Bronnen binnen de sport spreken over een alternatief dat snel terrein wint: een atmosferische 2.4-liter V8-motor, draaiend op volledig duurzame brandstoffen, gekoppeld aan een eenvoudige KERS-module. Het elektrische aandeel zou daarmee dalen naar slechts 10 procent. De voordelen? Lagere kosten, minder gewicht en eenvoudiger ontwikkeling.

65 procent goedkoper, 80 kilo lichter

Voor de teams is het vooral een financiële rekensom. Volgens ingewijden zou een overstap naar de V8-opzet de ontwikkelingskosten met maar liefst 65 procent kunnen verlagen. En ook het gewicht van de krachtbron zakt flink: naar verwachting zo’n 80 kilo lichter dan de geplande 2026-motoren.

In een sport waarin elk grammetje telt, is dat een wereld van verschil.

FIA-president wil versnellen

FIA-president Mohammed Ben Sulayem laat er weinig twijfel over bestaan: hij is klaar met het huidige tijdperk. “We kunnen niet doorgaan met deze motor. Het is te ingewikkeld, het heeft zijn tijd gehad,” zei hij recent tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Zijn doel? De huidige hybride formule eerder dan gepland uitfaseren.

Officieel loopt het huidige motorreglement tot eind 2030, maar Sulayem wil liever in 2029 al overstappen. Of dat lukt, hangt af van het overleg op 11 september, wanneer de FIA alle partijen rond de tafel brengt. Daar moet duidelijk worden of er voldoende draagvlak is om het tijdspad aan te passen.

Twijfel bij fabrikanten

Toch zijn niet alle fabrikanten enthousiast over zo’n vroege overstap. Een volledig nieuw motorconcept vraagt ook om een nieuw chassisreglement, met alle ontwikkelkosten van dien. Na de grootschalige veranderingen die al in 2026 op stapel staan, willen sommige fabrikanten niet nóg een revolutie binnen enkele jaren.

Het wordt dus zoeken naar een balans tussen toekomstvisie en praktische uitvoerbaarheid.

Domenicali houdt kaarten tegen de borst

Ook Formule 1-CEO Stefano Domenicali staat open voor verandering, maar wil geen overhaaste beslissingen. “Duurzame brandstof en een V8? Ik vind dat geweldig,” zei hij eerder tegen The Race. “Maar we moeten eerst de 2026-regels goed uitwerken. Daarna komt de toekomst. Daar ben ik het mee eens.”

Of die toekomst daadwerkelijk klinkt als een ouderwetse V8 met moderne twist, weten we na 11 september meer. Eén ding is zeker: de discussie over de ziel van de Formule 1 is weer helemaal los.

Deel dit artikel
Deel via WhatsApp

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De grootste sportwebsite van Nederland

  • Actuele sportuitslagen en statistieken
  • Belangrijke momenten en diepgaande analyses
  • Het laatste sportnieuws

Ontvang het laatste sport nieuws in jouw mailbox!

Mis niets! Ontvang dagelijks of wekelijks de beste nieuwsupdates.