Max Verstappen moet het resterende seizoen uitzingen in een RB21 die verre van ideaal presteert. Ondanks hoopvolle geluiden in de paddock over een mogelijke upgrade via onderdelen van de verrassend wendbare Racing Bulls-auto, heeft Red Bull Racing dat idee nu officieel de kop ingedrukt. Teambaas Laurent Mekies spreekt duidelijke taal: “Niet mogelijk.”
Geen lapmiddel voor worstelende Red Bull
De situatie is nijpend. Red Bull Racing staat inmiddels vierde in het constructeurskampioenschap, en dat is nog een prestatie op naam van Verstappen zelf. Zonder de Nederlander zou het team uit Milton Keynes akelig dicht bij de staart van het veld bungelen. Het tweede stoeltje – waar coureurs in rap tempo komen en gaan – blijft verstoken van punten. En zelfs Verstappen, normaal gesproken in staat om zelfs een krakkemikkige auto te temmen, raakt dit seizoen zichtbaar gefrustreerd.
Dat bleek onlangs in Hongarije, waar hij in de kwalificatie niet verder kwam dan P8 en op zondag als negende over de streep kwam.
Racing Bulls als reddingsboei? Vergeet het maar
Omdat de RB-auto van zusterteam Racing Bulls verrassend stabiel en comfortabel oogt – zeker vergeleken met de bokkige RB21 – werd de logische vraag gesteld: kunnen er dan geen onderdelen of technologieën worden overgezet van het ene team naar het andere?
Maar Mekies laat daarover geen twijfel bestaan. “De vraag is terecht,” zegt hij tegen Motorsport.com, “maar het is niet uitvoerbaar. De oorsprong van de auto’s is te verschillend. Ze zijn ontwikkeld op basis van totaal andere filosofieën.”
En daarmee zijn de Racing Bulls voor Verstappen dus niet meer dan een bron van jaloezie. “De Formule 1 bestaat uit tien onafhankelijke teams,” legt Mekies uit. “Je kunt niets zomaar overdragen. Alles hangt af van hoe je het oorspronkelijke ontwikkelpad van de auto hebt vormgegeven.”
Verstappen blijft enige lichtpunt
Hoewel upgrades uitblijven, is Verstappen volgens zijn teamchef wél een onmisbare factor in het zoeken naar verbetering. “Het is een enorm voordeel om iemand als Max in de auto te hebben,” aldus Mekies. “Hij weet precies wanneer de auto wél werkte, en wanneer niet. Het gaat nu niet om de balans, maar om grip. En daarin is zijn input goud waard.”
Toch voelt het voor velen alsof Red Bull zich neerlegt bij een verloren seizoen. Een team dat jarenlang de toon aangaf, zit nu gevangen in zijn eigen ontwerp. De vraag is hoeveel geduld Verstappen nog heeft, als zelfs het zusterteam een auto weet te bouwen die beter stuurt dan die van de kampioen.
Zand erover of zand in de motor?
Met nog een lange tweede seizoenshelft voor de boeg en weinig perspectief op grote doorbraken, lijkt het erop dat Verstappen het seizoen moet uitzitten. Zijn naam blijft nog het enige fundament waarop Red Bull bouwt. Maar zonder fundamentele veranderingen aan de RB21 blijft hij – ondanks zijn klasse – vechten tegen een machine die hem eerder belemmert dan ondersteunt.
Voorlopig zit er dus maar één ding op voor Red Bull: niet hopen op magie van Racing Bulls, maar vertrouwen op Max zelf. Dat blijkt deze zomer het enige onderdeel dat wél functioneert.
Geef een reactie