Voor Max Verstappen werd de Grand Prix van Hongarije een zeldzaam dieptepunt in een verder succesvolle loopbaan bij Red Bull Racing. De Nederlander eindigde slechts als negende op de Hungaroring, en dat had niets te maken met pech, straffen of incidenten. Gewoon. De auto was niet goed genoeg. En dat erkent zijn team nu openlijk.
Kansloos door het middenveld
Verstappen moest het weekend in Boedapest al met lage verwachtingen beginnen. De kwalificatie leverde slechts een achtste startpositie op, waarna het ook in de race al snel duidelijk werd dat er weinig rek in zat. Hij verloor kort zijn plek aan Liam Lawson, herstelde dat snel, maar bleef vervolgens steken in een optocht die normaal gesproken geen probleem voor hem vormt.
De banden gingen sneller stuk dan voorzien, waardoor Red Bull gedwongen werd tot een tweede pitstop. Waar andere teams de eenstopsstrategie wél volhielden, moest Verstappen in de achtervolging – met een auto die daar niet toe in staat bleek. Zelfs de Aston Martins en de Sauber van Bortoleto waren niet bij te houden.
Een unicum in Red Bull-dienst
Een negende plaats zonder technische mankementen of incidenten: dat is voor Verstappen een zeldzaamheid. En binnen Red Bull zelfs ongehoord. Nooit eerder eindigde hij zó ver buiten de top zonder duidelijke oorzaak buiten de auto zelf. De snelheid was er simpelweg niet.
Na de finish was de frustratie voelbaar. Niet in een scheldkanonnade, maar in stilte. Toen race-engineer Gianpiero Lambiase hem bedankte via de boardradio voor zijn inzet, kwam slechts een kort, zuur antwoord: “Ja, ja… Ik heb er weinig over te zeggen. Het is pijnlijk, voor iedereen.”
Excuses van de nieuwe baas
Daar bleef het niet bij. Laurent Mekies, pas sinds kort de nieuwe teambaas en CEO bij Red Bull Racing, greep in. Openlijk en zonder omhaal bood hij Verstappen zijn excuses aan over de radio: “Sorry, Max. We hebben je niet een auto gegeven die je had verdiend. Bedankt dat je desondanks zo hard je best hebt gedaan. We blijven vooruitkijken.”
Een opvallend moment. Excuses in de Formule 1 – en zeker vanuit de teamleiding naar een coureur – zijn zeldzaam. Verstappen nam het sportief op, maar liet ook tussen de regels door weten dat er werk aan de winkel is: “We gaan kijken wat we kunnen leren van dit weekend. We gaan er weer voor na de zomerstop.”
Zomerpauze komt als geroepen
De timing van de malaise had niet slechter kunnen zijn, maar tegelijkertijd is er één voordeel: de zomerstop. Red Bull kan nu in relatieve rust analyseren wat er misging op de Hungaroring. De combinatie van slechte balans, onvoorspelbare bandenslijtage en gebrek aan snelheid in de bochten deed pijn – en die pijn werd versterkt door de opmars van concurrenten als McLaren, Mercedes en zelfs Ferrari.
Dat Verstappen z’n hoofd koel hield, mag geen verrassing zijn. Maar Red Bull weet ook: als de regerend wereldkampioen je op P9 binnenbrengt zonder dat hij zelf een fout heeft gemaakt, dan heb jíj gefaald. En dat is precies wat Mekies durfde toe te geven. Een zeldzaam stukje zelfreflectie op het hoogste niveau van de sport.
Of het genoeg is om de opmars van de concurrentie te stuiten, is een ander verhaal. Maar het begin is er. In de vorm van twee simpele woorden: “Sorry, Max.”
Geef een reactie