In Boedapest werd de Hongaarse Grand Prix een strijd met twee gezichten voor Charles Leclerc. Vanaf poleposition verdedigde de Ferrari-coureur zijn voorsprong met verve en liep hij in de eerste helft van de race zelfs uit op de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris. Maar na zijn tweede pitstop viel het tempo volledig weg – een plotseling verval dat volgens George Russell een technische ingreep van Ferrari verraadt.
Van koploper naar overlevingsmodus
Leclerc dook als eerste van de toppers voor de tweede keer de pitstraat in. Kort daarna leek de snelheid uit zijn SF-25 verdwenen. Russell beweert dat Ferrari aanpassingen deed om door de technische keuring te komen, al houdt het team zelf vol dat er eerst een intern onderzoek komt naar de oorzaak. Het verval kostte Leclerc dure posities en bracht hem in een rechtstreeks duel met Russell om plek drie.
Het incident in bocht 1
Daar, in de slotfase, barstte de bom. In de remzone voor bocht 1 veranderde Leclerc volgens Russell twee keer van lijn, waarbij de Ferrari gevaarlijk dicht langs de Mercedes kwam. “Dat we het hebben overleefd, is een wonder,” brieste de Brit na afloop. Hij vond dat Leclerc met zijn actie hen allebei bijna uit de race reed en eiste direct een stevige straf.
FIA deelt straf uit
De wedstrijdleiding was het met Russell eens: Leclerc kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Het leverde hem geen plaatsverlies op, maar de discussie over de grenzen van hard racen laaide opnieuw op.
Zesde podium voor Russell
Ondanks de spanning wist Russell zijn positie te behouden en pakte hij zijn zesde podium van het seizoen. Voor Leclerc resteerde vooral frustratie over een race die zo veelbelovend begon, maar eindigde in controverse en vragen over de snelheid van zijn Ferrari.
Geef een reactie