De Dutch Grand Prix zorgde niet alleen voor spektakel, maar ook voor discussie. George Russell voelt zich bestolen na een incident met Charles Leclerc in de Hans Ernst Chicane. Volgens de Brit haalde de Ferrari-coureur hem buiten de baan in, via het grind. Tot zijn frustratie besloot de FIA om geen straf uit te delen.
Russell spreekt zich fel uit
Na afloop liet Russell er geen twijfel over bestaan. “Dat had gewoon een penalty moeten zijn. De regels zeggen dat als je aan de buitenkant wordt ingehaald, de coureur aan de binnenkant voorrang heeft, tenzij je naast de vooras zit bij het insturen. Ik volgde gewoon mijn lijn en probeerde hem niet van de baan te duwen.”
Volgens de Mercedes-coureur verprutste de manoeuvre zijn race. “Ik had normaal als 7e of 8e moeten eindigen. Door de schade was ik blij dat ik überhaupt 4e werd. Maar vechten om het podium was onmogelijk.”
“Geen baan, maar grind”
Russell beschrijft de situatie gedetailleerd: “De natuurlijke lijn in die bocht is dat je het grind opgaat. In de kwalificatie zie je vaak dat coureurs daar al een wiel in het grind zetten. Ik heb hem dus niet gedwongen van de baan; hij haalde me gewoon via het grind in. Als de baan drie meter breder was geweest, was het misschien een mooie actie geweest.”
Zichtbare schade
De Brit onthulde bovendien dat zijn Mercedes W16 flinke schade opliep. “Ik verloor bijna een seconde per ronde. Dat soort dingen verpesten je hele strategie en kansen.”
FIA onder vuur
De FIA besloot het incident niet te bestraffen, maar Russell druist fel in tegen dat oordeel. Voor hem staat vast: Leclerc had een penalty moeten krijgen. Dat de Monegask later uitviel, doet volgens hem niets af aan de impact. “Voor mij was mijn race al om zeep geholpen.”
De discussie toont opnieuw hoe interpretatie van de regels voor frustratie kan zorgen. Terwijl de FIA het incident afdeed als ‘racing incident’, blijft Russell erbij: de actie van Leclerc was illegaal.
Geef een reactie