Een reeks tegenvallende resultaten, zoekgeraakte stabiliteit en coureurs zonder vertrouwen. De gevolgen van één technische ingreep bleken voor Mercedes zo groot dat het team nu snoeihard de handrem aantrekt. De geüpdatete achterophanging van de W16, in mei nog met hoge verwachtingen geïntroduceerd, is officieel afgedankt. “Die eindigt ergens in een vuilnisbak,” klonk het droog uit de mond van teambaas Toto Wolff.
Kansloos concept kost races
Het begon allemaal in Imola, waar Mercedes dacht een stap vooruit te zetten met een nieuwe achterasconfiguratie. In werkelijkheid ging de balans van de auto onderuit, en daarmee ook het vertrouwen van de coureurs. George Russell en Kimi Antonelli gleden sindsdien steeds verder weg in het klassement, tot frustratie van de hele Mercedes-pitbox.
“We probeerden een mechanisch probleem op te lossen via de verkeerde weg,” erkent Wolff in alle eerlijkheid. “Maar wat we kregen, was instabiliteit. Een auto die niet voorspelbaar is, die niet doet wat je verwacht. Onze rijders verloren het vertrouwen, en wij het overzicht.”
Pas toen Mercedes besloot om de update volledig terug te draaien, begon het licht weer voorzichtig te schijnen. In Hongarije pakte Russell direct een podiumplek, zijn zesde van het seizoen, en wist ook Antonelli weer in de punten te eindigen. Toeval? Volgens Wolff allerminst.
Simulaties versus werkelijkheid
Wat vooral steekt bij de Oostenrijker, is het verschil tussen wat de simulaties beloofden en wat de realiteit bracht. “We draaien duizenden simulaties en analyses. Maar als je het dan monteert en het doet niet wat je hebt voorspeld, heb je een fundamenteel probleem,” aldus Wolff. “Dat was hier het geval. En het heeft ons races gekost.”
De les is duidelijk: terug naar de basis, en geen gokwerk meer onder het mom van data. “De technologie is fantastisch, maar je moet niet vergeten dat het echte werk nog altijd op de baan gebeurt. Dáár win of verlies je tijd. Niet achter een scherm.”
Alle pijlen op 2026
Mercedes trekt na deze episode de stekker uit alle verdere updates aan de W16. De auto van dit seizoen wordt niet meer aangepast, zo maakte Wolff duidelijk. “We gaan niks meer ontwikkelen aan deze wagen. Alles wat we hebben, richten we nu op 2026.”
Dat klinkt vroeg, maar is volgens het team noodzakelijk. De huidige auto is te grillig gebleken om op door te bouwen. Met de herintroductie van de oudere achteras heeft men tenminste weer een stabiele basis. “Nu is het zaak om via de set-up per circuit nog het maximale eruit te persen. Maar grote stappen? Die komen pas met de nieuwe auto.”
Interne evaluatie met harde conclusies
Mercedes is niet de enige topformatie die worstelt met het vinden van constante prestaties in dit seizoen vol technische complexiteit. Maar dat een team met deze status zo openlijk toegeeft gefaald te hebben, is zeldzaam. Wolff laat er dan ook geen misverstand over bestaan: “We dachten slim te zijn. We waren het niet. Punt.”
Of deze zelfreflectie op tijd komt om het seizoen nog enigszins te redden, valt te bezien. Maar één ding is zeker: Mercedes heeft geleerd wat er gebeurt als je je laat misleiden door hoopvolle data en de menselijke factor uit het oog verliest. En dat leerstuk ligt nu – letterlijk – bij het grofvuil.
Geef een reactie